وصله های ناجور سیمای شهر کرمانشاه/ ساختمان هایی که ایرانی نیست
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۸۳۸۲۷
چند سالی است که نمای ساختمان های شهر کرمانشاه اشکال متفاوتی به خود گرفته اند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، چند سالی است که نمای ساختمان های شهر کرمانشاه اشکال متفاوتی به خود گرفته اند. اگر در یک خیابان که ساختمان های بلند جدیدی در آن احداث شده است، برویم قطعا تفاوت شکلی ساختمان ها را خواهیم دید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فارغ از آنکه شکل ها با هم تناسبی ندارند و این باعث شلوغی ظاهر خیابان ها و شهر می شود، اشکال برخی از ساختمان ها به نوعی است که شباهتی با معماری ایرانی ندارند. با توجه به اینکه معماری هر منطقه در طول سالیان طولانی برگرفته از فرهنگ و اقلیم آن منطقه است، تضاد با این موضوع از طریق ساخت نماهای غیر بومی و ایرانی، یک نوع بر هم زدن ساختار سیمای شهری محسوب می شود.
نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند
محمدرضا حقی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص نماهای ساختمانی که سنخیتی با برخی از خیابانها و شهرها ندارد، اظهار داشت: فرم شهرها منبعث از بحثهای فرهنگی و اجتماعی است که در طول سالها شکل گرفته است.
عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در نماهای جدید که از الگوهای غربی و شرقی استفاده می کنند متاسفانه به این موضوع توجه نشده است که نماهای خاص آن مناطق هستند و با فرهنگ اقلیم و ویژگیهای آن منطقه همخوانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس اگر قرار باشد در شهرسازی بحث معماری را دنبال کنیم و به فرم ساختمان ها توجه داشته باشیم باید از ویژگی های فرهنگی محل تبعیت کند.
حقی بیان داشت: شکل های جدیدی که الان برای نمای ساختمان استفاده میشوند با بحث فرهنگی و اقلیمی شهر سازگار نیست علاوه بر این با فرم ساختمان هایی که قبلاً در آن محل ساخته شدهاند نیز همخوانی ندارد.
وی گفت: در بحث شهرها علاوه بر ساختمان هایی که به صورت منفرد توسط معمارها طراحی می شوند با یک اصطلاحی سر و کار داریم به اسم فضاهای شهری یعنی مجموعه ای از خیابان ها، میدان ها و ... که در کنار هم دیده می شوند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: یکی از بحثهایی که باید حتما پیگیری شود انسجام و هماهنگی ساختمان ها با هم است یعنی حتی اگر قبول کنیم یک نوع معماری خاص را یا الگوهای خاصی بر اساس معماری غربی و شرقی گرفته شده است حتی اگر قبول هم شوند و امکان اجرای آنها وجود داشته باشد باید در کنار ساختمان های پیرامونی دیده شوند.
حقی خاطر نشان کرد: یکی از موضوعاتی که در شهرداری باید حتما دنبال شود مسئله زیبا سازی و طراحی فضاهای شهری و همچنین نماسازی خیابانها است که ضرورت آن رعایت یکسری ضوابط است که طبق آن الگوهای معماری هر خیابان مشخص شود.
وی افزود: باید در مقیاس کلی کشور یکسری حد و حدود ها را برای طراحی نمای ساختمان مشخص کنیم و برای نوع و فرم ساختمان ها یک چارچوب مشخص شود و همچنین برای خیابان های مهم شهری باید به صورت مجزا طرح های منظرسازی و نماسازی خیابانها تهیه کنیم.
حقی گفت: نمای ساختمان نشأت گرفته از مسائل گذشته و حال از جمله فرهنگ اقلیم و... است لذا نمی شود به صورت مجزا آن را ببینیم بلکه باید با دیگر ساختمانهای آن محل همخوانی داشته باشد.
وی بیان داشت: در بافت های قدیمی و حتی در روستاها می بینیم شکل و فرم ساختمان ها بر اساس اقلیم، فرهنگ و معیشت مردم طراحی می شدند در شهر هم باید به این موضوع دقت شود اگر نمایی ساخته میشود باید ببینیم با فرهنگ سازگار است یا نه.
حقی خاطرنشان کرد: نمای ساختمان ها در کنار هم یک مجموعه را می سازند که تصویر یک خیابان را برای عابرین و مردم ایجاد می کند لذا باید به این لحاظ هم بررسی شود.
ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند
آئیژ عزمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: ساختارهای معماری شهری در گذشته وابسته به شرایط اقلیمی شهر بودند به طور مثال در شرق کشور طوری ساختمانها را طراحی می کردند که حرارت از خارج ساختمان کمتر به داخل منتقل شود و ساختمان خنک تر شود و در غرب کشور نیاز بود طراحی ها به گونهای باشد که هوای گرم از داخل ساختمان به بیرون منتقل نشود.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه رازی افزود: امروز در ساختارهای شهری از نوع معماری کشورهای غرب و شرق الگوبرداری می شود که این نوع الگوبرداری ها با اقلیم کشور ما تناسب ندارد.
وی خاطرنشان کرد: شاید مردم احساس میکنند اگر نمای ساختمان را مثلا گنبدی شکل طراحی کنند بیشتر به چشم می آید اما این ممکن است استانداردهای اقلیمی و مناسب شهری را نداشته باشد.
عزمی گفت: در منظر و مبلمان شهری باید پدیدهها و عناصری که در کنار هم قرار می گیرند با هم سنخیت داشته باشند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر این اساس نمیتوان هر محله را به هر نحوی که دلمان خواست طراحی کنیم بلکه باید یک نظم منطقی داشته باشند یعنی باید عناصر طوری کنار هم قرار بگیرند که زیباییهای شهری در کنار آنها شکل بگیرد.
وی ادامه داد: اگر الگوهای معماری متفاوتی را در منطقه میگذاریم که با محیط پیرامون آن هماهنگ نیست میتواند به ساختار زیبایی شهر لطمه بزند و جالب هم نیست.
عزمی بیان داشت: متاسفانه برای مجوز ساخت نما خیلی به این مسئله توجه ندارند مگر اینکه به لحاظ زلزله و حوادث طبیعی خطری متوجه نما باشد که به آن مجوز ندهند.
وی افزود: متاسفانه در شهر کرمانشاه برخلاف شهرهای دیگر و حتی تهران به نمای ساختمان خیلی توجه می کنند این در حالی است که در استانهای دیگر این موضوع خیلی اهمیت ندارد و بیشتر به نمای داخلی خانه نگاه می کنند.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه رازی گفت: در حال حاضر در کرمانشاه نماسازی ها طوری شده که خیلی مبلمان شهری را شلوغ نشان میدهد و نماها با هم هماهنگ نیستند و هرکس نمای متفاوتی به کار میبرد.
وی اظهار داشت: نماهایی که به کار میرود شاید به تنهایی جذاب باشد اما وقتی در کنار ساختمان های پیرامونی قرار می گیرد جذابیت خود را از دست می دهد چراکه ما شهر را با یک سیستم باید در نظر بگیریم نه تنها یک نما.
وی با بیان اینکه نماسازی ها در شهر باید طوری باشد وقتی در کنار هم قرار گرفتند مجموعه ای از نمای شهر را تشکیل دهند، افزود: وقتی نماسازیها سلیقهای باشد مثلاً نمای یک ساختمان گنبدی نمای کناری آن ساده و تناسبی بین آنها نباشد چهره زیبایی به شهر نمیدهد.
عزمی بیان داشت: در کرمانشاه تب نماهای ساختمانی زیاد است و متاسفانه جنبه سنتی را در ساختارها نداریم و همانطور که می دانید چنین نماهایی را در تاریخ فرهنگی این شهر نداشتیم و الگوی جدیدی است که باب شده است و هر کس در حد وسعش نمایی را به ساختمان می دهد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: نمای ساختمان ها فرم ساختمان ها شهر کرمانشاه کنار هم خیابان ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۸۳۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین / رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ / هند جنوبی از نمای نزدیک / فضای شخصی چیست و چه میزان است؟ / دفاتر باز، گزینه مبالغه شده / بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعهای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارشها و تحلیلها و ویدیوییهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست دادهاید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر میتوان فرا گرفت.
تنها تصاویر باقی مانده از مارک تواین
سمیوئل لنگهورن کلمنز، که بیشتر با نام هنری مارک تواین شناخته میشود، نویسنده و طنزپرداز شهیر آمریکایی است که رمانهای معروف و ارزشمندی مانند ماجراهای هاکلبری فین و ماجراهای تام سایر را نوشته است. تواین کمی پس از دیده شدن ستاره دنباله دار هالی به دنیا آمده و پیشبینی کرده بود که با همان نیز از دنیا خواهد رفت. او روز پس از بازگشت ستاره دنباله دار از دنیا رفت. تواین به عنوان بزرگترین طنزپرداز آمریکایی دوران خود شناخته میشود و ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا خوانده است.
رشد جمعیت جهان در گذر تاریخ
در این ویدیو، رشد جمعیت بشر در تاریخ روی نقشه جهان نشان داده می شود که آنچه از آن برمی آید، از قرن بیستم شاهد انفجار جمعیت بودهایم.
هند جنوبی از نمای نزدیک
«هند جنوبی / Southern India» منطقهای است در جنوب کشور هند که شامل ایالات و قلمروهای آندرا پرادش، کارناتاکا، کرالا، تامیل نادو و تلانگانا و همچنین سرزمینهای جزایر آندامان و نیکوبار، لاکشادویپ و پودوچری است که ۱۹ درصد از مساحت کشور هند را از آن خود کرده است. تصاویری از این منطقه جغرافیایی گسترده را با کیفیت ۴K در تابناک میبینید.
فضای شخصی چیست و چه میزان است؟
گاهی پیش میآید با کسی برای نخستین بار صحبت میکنید و آن شخص بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا اینکه میخواهید از دستگاه خودپرداز استفاده کنید و شخصی که پشت سر شماست، بیش از حد به شما نزدیک میشود، یا مثلا در آسانسور هستید و شخصی که کنار شماست بیش از حد نزدیک شما میایستد، یا به شما خیره میشود، یا بوی بدنش شما را آزار میدهد؛ تمام این ها نمونه هایی از نقض فضای شخصی هستند که میتوانند به شما حس ناخوشایندی بدهند. فضای شخصی، فاصله فیزیکی بین دو انسان در محیط روزمره اجتماعی است. بدون شک این فاصله با توجه به نسبتی که با افراد مختلف دارید و اینکه چقدر او را میشناسید، متفاوت خواهد بود. اما اینکه این فضا برای اولین بار چطور تعریف شد و اینکه این فضا در موقعیت های مختلف اجتماعی چقدر باید باشد، خود داستان جالبی دارد که میتوانید آن را در این ویدیو ببینید.
بنزین زدن سریعتر است یا شارژ برقی؟
همیشه یکی از معایب خودروهای برقی، زمان شارژ شدن باتری های آنها بوده، در حالی که در مدت چند دقیقه شما می توانید باک خودروی بنزینی خود را پر کنید؛ اما تسلا یکی از پیشگامان تولید خودروی الکتریکی ادعا می کند، با روش هایی که در نظر گرفته، مدت زمان رسیدن از یک خودروی بدون شارژ را از پر کردن یک باک خالی سریع تر کرده است. در این ویدئو به رقابت این دو می پردازیم تا ببینیم یک خودرو با باک خالی سریع تر به حالت بیشینه سوختی خود می رسد، یا یک خودرو الکتریکی با باتری خالی؟
دفاتر باز، گزینه مبالغه شده
استفاده از پلان آزاد در «محیطهای اداری /Open Office» در اوایل سال ۱۹۵۰ آغاز شد. در آغاز، ایده این که محیطهای کاری از اتاقهای محدود و بسته به محیطهای باز و بدون پوشش تبدیل شوند، مخالفان و منتقدان زیادی داشت؛ اما به تدریج به یکی از محبوب ترین روش های طراحی دفاتر اداری تبدیل شد. استفاده از محیطهایی که باز و بدون مرز بندی بودند، باعث شد تا بسیاری مزایای این نوع طراحی به مرور زمان خودنمایی کنند. استفاده از فرصتهای بیشتر برای دیدن و آموختن از نیروهای خبره و یادگیری ناخودآگاه در اثر کار کردن کنار با تجربهها، از اولین بازخوردهای این نوع طراحی دفاتر کار بودند؛ اما به تدریج با فراگیر شدن این طرح ها ایرادات آنها مشخص تر گشت. یکی از مشکلات کپی های ناقص و بدون توجه به جزئیات از طرح اصلی این دفاتر بود. در این ویدیو به بررسی تاریخچه این دفاتر از آغاز تا کنون میپردازیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بررسی میکنیم.